BVU activiteiten

Stichtse honingdag 2015 Stichtse honingdag 2015

Stichtse Honingdag 2015

Al 21 jaar was de wisselbeker van de “Stichtse Honingkeuring” in het bezit van Arie de Leeuw, die samen met echtgenote Janny een belangrijke nestor van de Utrechtse Bijenhouders Vereniging is. De Utrechtse afdeling van de N.B.V. vond het daarom tijd om weer eens een honingkeuring te organiseren.

diploma uitreiking 2015 diploma uitreiking 2015

Diploma uitreiking Basiscursus 2015.

Na de lessen van de Basiscursus Bijenhouden volgde op 21 september het examen. Een andere logistiek dit keer, waarbij 69 vragen over theorie en praktijk op een scherm de revue passeerden en middels een multiplechoicetest de goede antwoorden ingevuld moesten worden.
Om de wachtlijst korter te maken werden de praktijklessen deze keer op 3 plaatsen gegeven, zodat we konden beginnen met 24 cursisten. Voor de theorielocatie op de Vancouverdreef was dit wel wat aan de volle kant en moesten we met de ruimte en middelen woekeren.
Uiteindelijk hebben 21 cursisten het examen gedaan en is iedereen geslaagd. Het was een enthousiaste leergierige groep cursisten die al snel een app opgezet had om informatie met elkaar uit te wisselen. Voor de docenten was dit ook stimulerend. Uit de evaluatieformulieren bleek dat men met veel plezier en interesse de cursus gevolgd heeft.
Het behalen van het imkersdiploma werd gevierd op woensdagavond 14 oktober. Na eerst nog even de moeilijke vragen met zijn allen doorgenomen te hebben werden de diploma’s ondertekend door de docenten en kersverse imkers. Het mooie resultaat werd daarna gevierd met een hapje, een borrel en bijenpraat.
De docenten Monique Quaedackers, Carel Hardeman, Lisette van Ingen, Rob Veeneklaas, Marco Kraakman en Elbert Hogendoorn als ook het bestuur feliciteren de cursisten met het behalen van het diploma en hopen de nieuwe imkers te ontmoeten bij de activiteiten van onze vereniging.

Koffieochtend 2015

Koffieochtend 2015 bij Aaron van Randeraad

.... als pronkstuk een schitterende vitrinekast .....

A.L.V. 2015

Algemene ledenvergadering 2015

Woensdag 25 maart, de A.L.V. van onze vereniging, die enigszins anders verliep dan gepland.......

Imkeren op IJsland

Nieuwjaarsreceptie 2015

Zoals gebruikelijk heeft de BVU stil gestaan bij het nieuwe jaar en het feit, dat een nieuw bijenseizoen voor de deur staat. Dit jaar koos het bestuur er voor om alle leden en hun partners een nieuwjaarsborrel aan te bieden op een schitterende locatie: Theehuis Rhijnnauwen.

Imkeren op IJsland

Als je aan IJsland denkt is er niet meteen een associatie met succesvol bijenhouden.

Elin en Konrad uit IJsland waren een week in Nederland en wilde graag kennis maken met Nederlandse imkers om ervaringen uitwisselen.

Carnica en Buckfast

Carnica- en Buckfast bijen

Zijn uw bijen van een onduidelijk bastaard ras?

Uitreiking diploma's 2014

Pizza's bakken 2014

Verslag Pizza eten 7 september 2014

Voor de tweede keer zelf maken en bakken van pizza’s

LOI Vleuten

Verslag L(andelijke) O(pen) I(mker) dag in Vleuten

De B.V.U. imkers Marco en Ingvild Kraakman alsmede Elbert Hogendoorn uit Vleuten deden voor het eerst mee aan de Landelijke Open Imkerijdag van de N.B.V. die op 13 juli 2014 plaatsvond. De locatie was bij de ingang van het fruitbedrijf van Pieter Vernooij, Dorpeldijk 2 te Vleuten.

Landgoeddag Haarzuilens

Landgoeddag Haarzuilens 2014

De Bijenhouders Vereniging Utrecht e.o. heeft, op uitnodiging van Natuurmonumenten, ook in 2014 weer een kraam bemenst op de Landgoeddag Haarzuilens.

Koffie ochtend Luuk Emmink

De jaarlijkse B.V.U.-koffieochtend 2014

werd dit jaar georganiseerd door Luuk Emmink, sinds enkele jaren namens de B.V.U.- imker op U.N.-stadsboerderij Griftsteede.

Bijenhouders verening Utrecht, Burkina Faso

Project in Burkina Faso: “van Beehunting naar Beekeeping”

“Soms heb je gewoon teveel spullen, maar vind je het zonde om iets weg te doen........ leverde een aardige collectie imkerpakken, gereedschap en twee honingslingers op.

Bijenhouders verening Utrecht, Ledenvergadering

Ledenvergadering 2014

Lezing over hommels

Op dinsdag 18 februari heeft dr. Marie José Duchateau een lezing over hommels gehouden op het Ecologisch Tuinenpark De Driehoek.

Propolis producten zelf maken

Op woensdag 13 november 2013 vond de Workshop: “zelf maken van propolisproducten” plaats. Deze workshop werd verzorgd door Elbert Hogendoorn.

Inluiding van het nieuwe jaar 2014

Op 25 januari was het dan eindelijk zover (beter laat dan nooit), de nieuwjaarsbijeenkomst in de vorm van Indonesisch koken onder leiding van Henk Vernooij.
Zo rond de 30 mensen trokken naar het Tuinencomplex van A.T.V. het Stadion, waar we onze kookkunsten mochten tonen in het verenigingsgebouw aldaar. Een geweldige ambiance voor dit doel.

Wasverwerking

Lezing wasverwerking door Elbert Hogendoorn

In deze lezing werd aandacht besteed aan de vele aspecten van bijenwas. Zo valt over de historische toepassingen van bijenwas veel te vertellen. Met moderne analytische technieken is het gebruik van bijenwas al aangetoond in aardewerk uit de Neolithische tijd (4000 v. Chr.). Ook in de Egyptische en Griekse oudheid werd bijenwas gebruikt voor vele medicinale toepassingen maar ook in de kunst.