Kennismakingscursus bijen en bijenhouden 2019

De Bijenhoudervereniging Utrecht en omstreken organiseert ook in 2019 weer een kennismakingscursus bijen en bijenhouden.

Doel
Het doel is, dat deelnemers een indruk krijgen van het belang van bijen, soorten bijen, mogelijkheden om bijen te ondersteunen en wat er komt kijken bij het zelf houden van honingbijen. De deelnemer wordt met deze korte cursus niet zelf tot imker opgeleid, maar krijgt wel een beeld van wat het zou betekenen om een basiscursus bijenhouden te volgen.

Opzet
De kennismakingscursus bestaat uit twee avonden en een praktijkdagdeel.

• De eerste avond heeft als doel om kennis te maken met de diversiteit aan bijensoorten, die in Nederland voorkomen en inzicht te krijgen in hun leefwijze en hun belangrijke rol in de natuur. Iedereen krijgt handvatten om de eigen tuin of buurt bijvriendelijk in te richten (creëer een eigen bijenreservaat).
  • Op de tweede avond gaan we meer in op (het houden van) honingbijen. Aan de orde komen onder meer: hoe werkt een honingbijenvolk, wat doet een imker, wat komt er bij kijken (kasten, gereedschappen, kosten, etc.) en wat houdt het in om een basiscursus bijenhouden te doen.
  • Op het praktijkgedeelte komen de thema’s van beide avonden terug; we gaan enerzijds op zoek naar voorbeelden van nestmogelijkheden, goede bijenplanten en foeragerende bijen en nemen daarnaast ook een kijkje in een echt bijenvolk waarbij we diverse zaken uit de theorie-avonden in praktijk kunnen zien.

Kosten

Kosten zijn € 30,- per deelnemer. Dit is inclusief  koffie/thee en een "help-de-bijpakket" (met o.a. bijenzoekkaart, zakje bloemenzaad, tips voor tuin).

Aantal deelnemers
De cursus gaat door bij een minimum van 12 deelnemers. Het maximum aantal deelnemers is 20.

Aanmelding
Aanmelding zal na de zomer van 2018 mogelijk zijn. Op deze plek komt dan een link naar een pagina van de overkoepelende landelijke vereniging waar het inschrijfformulier komt te staan.

Data en tijden

Het gaat om drie bijeenkomsten van ieder ongeveer 2 tot 2½  uur.

De theorie-avonden vinden plaats op 2 maandagavonden, beide avonden van 19.30 uur tot ongeveer 22.00 uur. (3 en 17 juni 2019).

De praktijk vindt plaats op een zaterdag in juni 2019 (22 of 29 juni), voor de helft van de deelnemers van 12.30 uur tot ongeveer 14.45 uur en voor de andere helft van de deelnemers van 14.45 tot ongeveer 17.00.

Locatie

De beide theorie-avonden vinden plaats op Natuurtuin de Klopvaart, Vancouverdreef 70, 3564 KX Utrecht.

De praktijk vindt plaats in de Vlinderhof in het Maximapark in Utrecht.

Kosten

€ 30 per persoon

Docenten:

De cursus wordt verzorgd door Monique Quaedackers en Marco Kraakman. Beiden zijn gediplomeerd praktiserend imker, bestuurslid van de vereniging en als docent betrokken bij de jaarlijkse basiscursus bijenhouden van de vereniging.